Nemzetközi Termékfejlesztési NAGYDÍJ!

A nagyközönség testközelből még nem láthatta, mégis sorra zsebeli be a kitüntető díjakat az Invest Gépkereskedelmi Kft. által forgalmazott CASE IH Magnum 380 CVX hibrid járószerkezetű traktor.

Korábban már ennek a gépnek ítélte a „2015-ös Év traktora” nemzetközi innovációs szakmai díjat a zsűri, a bolognai EIMA International kiállításon, az AGROmashEXPO-n pedig Nemzetközi Termékfejlesztési Nagydíjat kapott.

A díjat Dr. Fazekas Sándor Földművelésügyi Miniszter adta át Szaxon Róbert ügyvezető igazgatónak.

A Magnum 380 CVX traktor folyamatosan változó áttételű CVX váltóval van szerelve, a Power-Boost funkcióval akár 435 LE teljesítményre is képes csúcsmodell a harmadik negyedévtől lesz elérhető a majdani felhasználók számára. Az új Magnum motorja megfelel a jelenlegi Tier 4B emissziós előírásoknak, amely az új Hi-eSCR rendszernek köszönhető, és ami a korábban használt SCR továbbfejlesztése, kedvező üzemanyag-fogyasztással és magas, hatszáz motor üzemórás olajcsere intervallummal csökkentett kéntartalmú üzemanyag felhasználás esetén.

Az innovatív „Rowtrac” gumihevederes járószerkezetű hátsótengely jelentősen csökkenti a talajra gyakorolt nyomást, ugyanakkor nagymértékben növeli a vonóerőt, és a differenciálzár nehéz körülmények között is biztosítja a tapadást. A CASE IH újdonságáról Várkonyi Bencével, az Invest Kft. kereskedelmi vezetőjével beszélgettünk.

- A gyártónak az alapvető koncepciója az volt, hogy a hevederes és a kerekes járószerkezetű traktorok közé kifejlesszen egy olyan gépet, ami mind a teljesítmény, mind a vonóerő, illetve az univerzalitás szempontjából megfelel a piac jelenlegi kihívásainak. Ezért alkották meg a Magnum Rowtrack változatát, ami tulajdonképpen azt hivatott szolgálni, hogy a Quadtrack, ami a nehéz szántóföldi traktorokhoz tartozó kategória, illetve a Magnum, ami nehéz univerzális kategóriába sorolható, nem csak a piaci, hanem a technológiai résbe is beilleszkedjen. Így született meg egy olyan megoldás, ahol a nehéz univerzális Magnum traktornak a hátsó tengelyén nem kerék, hanem egy hevederes járószerkezet található, míg az első tengelyen a hagyományos, kerekes megoldás maradt. Ebből adódóan ez a traktor jóval nagyobb vonóerőt képvisel, mint a hagyományos, mindkét tengelyen kerekes járószerkezettel készült traktorok. Ugyanakkor a kormányzásban nem kell törtcsuklós változatot alkalmazni, hanem megmaradhatott a hagyományos kormányzás. Mindebből egy hibrid változat keletkezett, ami pont a vonóerő és a kihasználhatóság tekintetében a Magnum és a Quadtrack szériák közé esik.

- Mennyivel mérsékelhető egy ilyen hibrid traktor esetében a taposási kár?

- A koncepció alapvetően arról szól, hogy ennek a traktornak a talajnyomása csekély, ugyanakkor a vonóereje lényegesen nagyobb, mint a hagyományos, kerekes változatoké. A Rowtrack a Magnum szériánál nagyobb, a Quadtrack-nál valamivel kisebb vontatási teljesítményre képes.

- Vajon mi volt az, ami a szakmai zsűrit meggyőzte a „2015-ös Év traktora” választáson?

- Korábban nem létezett hasonló kivitel a traktoroknál. Maga a hajtási megoldás létezett már elsősorban a hadi iparban, hiszen tudunk ilyen teherautókról, ahol egyébként szintén az volt a vezérlő elv, hogy nehéz körülmények között is nagy vonóerő kifejtésére legyen képes a gép, ugyanakkor a kormányozhatóság megmaradjon.

- Milyen erőforrásokkal rendelkezik a Rowtrack?

- Maga a Rowtrack változat ebben a tekintetben nem tér el a Magnum szériától, ugyanazok az Iveco Cummins motorok dolgoznak a gépben 250-től 450 lóerős teljesítményig.

- Mennyiben befolyásolja a közúti közlekedést a gumihevederes hajtás?

- Nyilván, nem egy kifejezetten közúti szállító traktorról beszélünk, mégis 100 százalékban kielégíti azokat a követelményeket, amelyeket egy közúton üzemelő traktorral szemben támaszt a felhasználó. Ez egy hajtott, fékezett tengely ugyanúgy, mint az első is. A traktor rugózott mellső híddal rendelkezik, mint a hagyományos kerekes járószerkezetű traktorok. Az univerzalitás, illetve a rugalmasság szempontjából nincs semmilyen korlátozó tényező, de a vonóerő-kifejtés, és a talajtömörítés szempontjából lényegesen jobb hatásfokú.

- Mekkora az az üzemméret, ahol érdemes ilyen traktorral dolgozni?

- Igazából ez a traktor már 1 hektár szántóterület megmunkálásakor is megmutatja előnyeit, de értelemszerűen az 5-600 hektáros, közepes, illetve az ennél nagyobb területű gazdaságokban érdemes ebben a típusban gondolkodni.

- Egy kisebb birtokméretnél mi lehet az az előny, ami leginkább megmutatkozik?

- Abban az esetben, ha igazán nagy vonóerőre van szükség, mert van egy akkora munkaeszközünk, ami igényli ezt. A nyári időszakban például kötött vályogtalajú gabonatarló feltörése egy lazítóval legalább ekkora adhéziós tömeget és vonóerőt igényel.

- Az elmúlt esztendő inkább a csapadékossága miatt állította kihívások elé a gazdákat, sem mint az aszály miatt. Jelent-e ilyen esetekben előnyt a gumihevederes hajtás?

- Extrém körülmények között jelentkeznek igazán az előnyök! Egy jól felázott, sáros talajon ez a traktor, miután jóval kisebb az egy négyzetcentiméterre jutó talajnyomása, ebből adódóan sokkal tovább tud a munkában részt venni, mint a kerekes társai.

- Ilyen szempontból megnőhet ezeknek a gépeknek a jelentősége? Hiszen folyamatosan azt halljuk, hogy egyre több extrémitásra kell készülni időjárás tekintetében a klímaváltozás miatt.

- Az biztos, hogy ezeknek a traktoroknak a kihasználhatósága a fenti esetekben meg fogja előzni a kerekes változatokat.

(forrás: Agroinform.hu)

 

Kiemelt partnereink